بررسی و آشنایی با متاتگ ها

search-engine-metatags

بررسی متاتگ ها ی مختلف از لحاظ استفاده در سئو

متاتگ ها اولین چیزهایی هستن که در یک بررسی سئو مورد بررسی قرار میگیرند . آشنایی با خوبی ها و بدی های این تگ ها میتواند ما را در رسیدن به جایگاه موردنظر در صفحه نتایج کمک کند .

متاتگ های متفاوتی بغیر از description و keyword که پرمصرف ترینها هستند ٫‌ وجود دارند . در زیر این تگ ها را با توجه به تجربه شخصی به سه دسته تگ های خوب ٫ تگ های بد و تگ های بدون تاثیر ٫  تقسیم بندی کرده ام تا بررسی کردن آنها آسان تر شود .

خیلی مهم هست که بدانید که در سایل ۲۰۱۹ متاتگ ها همچنان مهم هستند ولی استفاده از همه آنها ملزوما به شما کمک نخواهد کرد و حتی برخی از آنها مضر هم هستند .

گروه متاتگ های خوب

یک سری از متاتگ ها باید در تمام صفحات وجود داشته باشند

  • Meta content type :  از این تگ برای مشخص کردن نوع کاراکترهای موجود در صفحه استفاده میشود . برای مثال برای نمایش صحیح زبان فارسی در مرورگر ها از این تگ بصورت یر استفاده میشود
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
    
  • title :‌ این تگ یکی از مهمترین مواردیست که با کنترل صحیح آن میتوانید به هدف خود نزدیک تر شوید چرا که یکی از مهمترین اطلاعات مورد نیاز موتورهای جستجو را در اختیار آنها قرار میدهد و آن نام صفحه است . هر صفحه ی وبسایت باید با عنوان یکتا که محتویات صفحه را شرح میدهد همراه شود . اطلاعات بیشتر در مورد تگ title
  • Meta description :  این تگ با اینکه خیلی مشهور نیست اما یک هدف خیلی مهم در وجود آن قرار دارد و آن هم توضیح دادن محتوا به کاربران در صفحات SERP (صفحه مشاهده نتایج جست و جو در موتور جستجو) است . این تگ در رنکینگ شما تاثیری ندارد ولی با ارایه توضیحات مناسب در آن میتوانید برای جذب کاربر از آن استفاده کنید .
  • Viewport : در دنیای موبایلی امروز شما مستلزم به استفاده از این تگ هستید در غیر اینصورت کاربران موبایلی شما تجربه خوشایندی از مراجعه به وبسایتتان نخواهند داشت .  این تگ بصورت استاندارد به شکل زیر استفاده میشود
    <meta name=viewport content="width=device-width, initial-scale=1">

گروه متاتگ های بدون تاثیر

بعضی از وبسایت در شرایطی خاص نیاز به استفاده از این تگ ها دارند ولی اگر وبسایت شما جز این گروه از سایت ها نیست ٫ استفاده از اینها هیچگونه تاثیری در سئو سایت شما نخواهد داشت

  • Robots :‌ دیدگاه غلطی وجود دارد که بر اساس آن شما حتما باید این تگ را در هیدر خود داشته باشید اما این یک باید نیست  . در حالت عادی اگر شما این تگ را در هیدر سایت خود قرار ندهید بات ها اتوماتیک مقدار آن را index/follow در نظر میگیرند پس اگر نمیخواهید دسترسی بات ها را محدود کنید نیازی به استفاده از آن نیست
    <meta name="robots" content="noindex" />
    

    تنها زمانی از آن استفاده کنید که میخواهید یک صفحه از دید بات ها محفوظ باشد

  • Language : از این تگ تنها در سایت هایی استفاده میشود که دارای محتویات چند زبانه هستن و از این تگ برای مشخص کردن زبان اصلی سایت استفاده میشود . اگر سایت شما تک زبانه است ٫ استفاده از این متاتگ چندان مفید نخواهد بود .
  • Geo :‌ این تگ بطور معمول در گوگل نادیده گرفته میشود ولی موتور جستجوی بینگ از آن برای مشخص کردن مکان سایت استفاده میکند .  نمونه این متاتگ را در زیر مشاهده میکنید
    <meta name="geo.placename" content="United States" />
    
    <meta name="geo.position" content="x;x" />
    
    <meta name="geo.region" content="usa" />
    
    <meta name="ICBM" content="x,x" />

     

  • Keywords :‌ بله این مورد را در این گروه قرار دادم چرا که در هیچ جا استفاده از آن توصیه نشده و فقط زمانی که سایت شما دارای محتوا کافی برای استخراج کلمات کلیدی نیست استفاده میشود که در آن زمان هم سودی به حال رنک سایت شما نخواهد داشت .
  • Refresh : این تگ را بطور کلی فراموش کنید چرا که گوگل از آن خوشش نمی آید . کار آن انتقال کاربر به صفحه دیگر پس از مدت زمان مشخص شده است . اما روش صحیح انجام اینکار استفاده از ریدایرکت با کد ۳۰۱ است .
  • Site verification : اگر زمانی برای مثال نیاز به تایید سایتتان در گوگل دارید راه های مختلفی برای تایید دامنه وجود دارد که انتخاب این راه ساده ترین و تازه کارترین حالت انجام آن است .

گروه متاتگ های بد یا بی مصرف

استفاده از تگ های این گروه به رتبه شما آسیبی نمیزند ولی سودی هم نخواهد داشت و بیشتر باعث هدر رفتن وقت و افزایش حجم صفحه شما خواهند شد

  • Author/web author : درج نام نویسنده در هیدر صفحه اصلا لازم نیست
  • Revisit after : این تگ برای ارسال دستور بازدید مجدد از صفحه به موتور های جستجو است . ولی هیچ موتور جستجوی معروفی آن را ساپورت نمیکند
  • Rating : این تگ رده سنی محتویات صفحه را با سیستمی گیج کننده و پیچیده مشخص میکند . راه های خیلی ساده تر و حرفه ای تری برای انجام این کار وجود دارد
  • Expiration/date :  آیا صفحه ای از صفحات سایت شما قرار است اکسپایر شود ؟‌ اگر چنین است حذفش کنید و برای date هم میتوانید از sitemap کمک بگیرید
  • Copyright :  یکبار به پایین صفحه سایت خود نگاه بیاندازید مطمئنا متنی مشابه “تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت …. محفوظ میباشد ” وجود دارد پس چرا آن را در هیدر تکرار کنیم ؟‌
  • Generator :  این تگ مشخص میکند که صفحه ی حاضر توسط چه سیستمی تولید شده است . استفاده از آن میتواند حتی باعث ایجاد تهدید برای سات شما شود چرا که با مشخص کردن نوع سیستم مدیریت محتوا هکر ها را یک گام به جلو انداخته اید

این یک مطلب از تجربیات شخص نویسنده است و اگر میدانید جایی از آن باید اصلاح شود حتما با من در میان بگذارید.

 

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *